Refurbished iliti fabrički obnovljeni telefoni nisu nužno loši, bez obzira na to šta mnogi možda misle. Međutim, kada platite potpuno nov uređaj, frustrirajuće je otkriti da ste zapravo dobili obnovljen, popravljen ili zamenjen uređaj.
Uvek biste trebali znati, pre nego što ga dobijete, da li je uređaj obnovljen ili ne. Bez toga, firma koristi prilično sumnjive taktike kako bi vas prevarila. To se dogodilo ranije, i verovatno će se ponoviti. Prilikom kupovine pametnog telefona, važno je znati razliku između obnovljenog i potpuno novog telefona.
Ako želite da saznate da li je vaš telefon potpuno nov ili korišćen, možete proveriti da li je obnovljen ili ima znakove upotrebe koji će vam odmah reći o čemu je reč. Provera telefona kreće od pregleda telefona i kutije u kojoj je došao.
Obratite pažnju na sledeće:
1. Tražite ogrebotine
Svaki telefon, nakon nekog vremena, pokazuje neke simptome habanja. Na poleđini mogu biti prisutne ogrebotine od držanja u torbi ili džepu. Međutim, potpuno nov telefon neće imati nikakve ogrebotine. Zato, pre upotrebe, pažljivo pregledajte uređaj i potražite očigledne znakove oštećenja, poput ogrebotina ili manjih pukotina duž ivice ekrana.
Sa druge strane, udubljenja na okviru su zabrinjavajuća jer mogu ukazivati na oštećenje unutrašnjih komponenti poput baterije. Proverite da li telefon leži ravno na površini kada je postavljen licem prema dole, jer to pokazuje da li je okvir deformisan usled pritiska.
Pregledajte sklop kamere kako biste utvrdili da li su neki sočiva oštećena ili ogrebana. Ako primetite bilo kakve ogrebotine, a prodavac tvrdi da je telefon nov, savetujemo vam da kupite telefon od drugog prodavca koji će prema vama biti iskren.
2. Da li je sve bilo u kutiji?
Kada kupujete nov telefon, znate šta možete očekivati. Zahvaljujući svim unboxing video snimcima na internetu, znate koji brendovi dolaze sa slušalicama, a koji bez punjača. Pregled onoga što se nalazi u kutiji je jedan od najboljih načina da vidite da li dobijate potpuno nov originalni telefon.
Ako očekujete telefon, punjač i slušalice, a nedostaje nekoliko komponenti, kontaktirajte prodavca. Može se raditi o grešci, a možda ste kupili telefon koji nije nov, već je prethodni vlasnik zadržao neki od dodataka.
Savet je da nov telefon otvorite u prodavnici gde ga kupujete, tako da se prodavac može lično uveriti ako nešto nedostaje. Ako kupovinu obavljate online, ovaj deo sa ubeđivanjem prodavca bi mogao biti malo teži.
3. Da li je bio u originalnoj prodajnoj kutiji, ili je bio upakovan na drugi način?
Prilikom kupovine novog telefona, on mora doći u originalnom pakovanju. Ukoliko kupite telefon čija je kutija otvorena, to može značiti da je uređaj iz nekog razloga otvoren i vraćen trgovcu. Ovo su tzv. ‘open-box’ proizvod. Postoje različiti razlozi zašto bi neki proizvod mogao biti vraćen, zato je važno da proverite svaki delić. Svi spojevi moraju biti iste širine i ne sme postojati promena boje ili delova plastike.
Mnoge elektronske firme dozvoljavaju kupcima da u roku od nekoliko dana ili nedelja od kupovine, vrate svoj uređaj. S obzirom da su mnogi od ovih ‘open-box’ artikala bili u rukama prethodnih kupaca, nije iznenađujuće ako sretnete određene snake korišćenja.
4. Koristite serijski broj za proveru statusa uređaja
Proizvođači telefona uglavnom koriste serijske brojeve za identifikaciju uređaja. Tako vam mogu reći gde je telefon proizveden, da li je još uvek pod garancijom, a ako ga odnesete na popravku, zahvaljujući njemu isti dobijate natrag.
Ovaj broj identifikuje datum i lokaciju proizvodnje, a možete ga naći u odeljku ‘O telefonu’ ili na poleđini uređaja, u zavisnosti od modela.
5. Jeftino ili labavo kućište ili ivica uređaja
Pogledajte ivice uređaja kako biste se uverili da dobijate potpuno nov telefon. Kod telefona kod kojih je to moguće, uklonite zadnju ploču. Ako je nalepnica pohabana, to znači da je uređaj bio otvaran radi popravke. Ukoliko koristite Samsung ili iPhone, odnosno telefone kojima se ne može skinuti zadnja ploča, pažljivo pogledajte šrafove, oznake od odvijača će vam reći da li je na njemu nešto rađeno ili ne.
Ako mislite da je ekran vašeg telefona menjan, obavezno proverite njegovu osvetljenost. LCD paneli koje pruža OEM (organizacija koja proizvodi uređaje od komponenti kupljenih od drugih organizacija) često su znatno svetliji. Boje na lažnim ili zamenskim ekranima ponekad mogu biti malo isprane. Pored toga, zadržavaju crnu boju čak i kada je osvetljenost postavljena na maksimum.
Ne zaboravite da proverite težinu uređaje. Obnovljeni uređaji lakši su od novih. Čak i ako telefon izgleda ispravno, proverite da li je kućište telefona promenjeno.
6. Gde ste ga kupili?
Gde kupujete svoj telefon na kraju određuje vrstu telefona koju dobijate. Licencirani trgovaci, obavezni su da vam saopšte da li kupujete obnovljen ili potpuno nov telefon. Kupujete uređaje od trgovaca koji nude garanciju.
1. Provera statusa stanja telefona (verzija 4.0 i niže)
Ako želite da proverite da li je vaš telefon obnovljen, to možete učiniti proverom statusa stanja. To je podatak koji se čuva u vašem telefonu i reći će vam njegov obnovljeni status. Sve što trebate da uradite jeste da:
2. Provera statusa stanja za novije telefone (verzija 4.0 i više)
Na većini novijih Android uređaja skriveni RTN meni je ili onemogućen ili ga uopšte nema.
Ako je to slučaj i kod vas, preuzmite neku od aplikacija sa Google Play prodavnice koja će vam pružiti potrebne informacije.
Za Samsung uređaje, koji su najviše zastupljeni, a ujedno i najčešće obnovljeni uređaji, aplikacija Phone INFO Samsung od vndnguyen će vam pružiti sve neophodne informacije.
Po otvaranju ove (ili druge slične) aplikacije, biće potrebno da date razne dozvole, uključujući pristup pozivima, kameri i sl. Ove dozvole su neophodne kako bi se prikupile potrebne informacije o vašem telefonu. Kada završite sa ovim delom, dodirnite dugme sa strane i kliknite na „Provera obnove“. Dajte aplikaciji minut vremena da prikupi potrebne informacije, nakon čega ćete dobiti poruku koja će vam reći da li je vaš telefon nov ili obnovljen.